Jaromír Šostok
*1933

Jaromír Šostok

saxofonista, klarinetista, kapelník
v Karlových Varech od 1971

Kapely

Blue Star, TO Ladislava Srby, TO Františka Samce, Studio Club, LH Kvintet, Big band Karlovy Vary, Miniband, Karlovarský dixieland B.C., Swing studio Karlovy Vary, Real, OK 2-6

 

 

Jaromír Šostok 

 "Ve Varech jsem od roku 1947, tím myslím karlovarské gymnazium, jinak jsme předtím bydleli v Jáchymově, pak v Ostrově a konečným karlovarským patriotem jsem od roku 1971."

 Jaromír Šostok je výrazný jazzový sólista. Hudbě se věnuje celý život. Po houslích v dětství přišel na řadu saxofon - na něj již hrál při svém studiu na karlovarském gymnáziu, kde v letech 1949 - 1952, založil a vedl orchestr Blue Star. Při studiu v Plzni hrál v tamním studentském swingovém bigbandu, v taneční kapele swingově orientované hrál i na vojně. Po návratu do Karlových Varů pak zpočátku souběžně hrál v tanečním orchestru Františka Samce a dechovce Josefa Škabrady. Později usedl do saxofonové sekce tanečního orchestru Ladislava Srby. Zároveň v roce 1959 spoluzakládá a vede combo Studio Club, po roce 1962 společně s Janem Spirou. West-coastově orientovaná kapela obsazovala přední místa na celostátních hudebních přehlídkách, výrazným způsobem se podílela na dění v tehdejším karlovarském kulturního životě a v roce 1962 vystoupila mezi tehdejší československou elitou i na festivalu "Přehlídka jazzové tvorby v Karlových Varech", což byl první mezinárodní jazzový festival v tehdejším Československu. Dodnes je pořádán, jeho název se postupně proměňoval až k dnešní podobě - JazzFest Karlovy Vary. Celé další půlstoletí až do současné doby neúnavně Jaromír Šostok hraje a propaguje jazzovou hudbu v Karlových Varech i ve světě (Skandinávie,Rumunsko, Polsko, NDR, SRN, Bulharsko, USA, ...). Nějaký čas také jezdil se zájezdovým programem první české šansonierky Ljuby Hermanové. Jeho letité působení v různých jazzových a tanečních bandech (Big Band Karlovy Vary, Karlovarský dixieland B. C., Swing Studio K. Vary, Miniband, OK 2-6) bylo vždy ozdobou jejich produkce, ať už je řídil jako kapelník nebo byl "jen sólistou". Jaromír Šostok se podílel i na vzniku mnoha zajímavých nahrávek orchestrů, ve kterých působil či kterými byl přizván do studia jako host právě proto, aby nahrávka byla co nejkvalitnější. Jaromír Šostok je stále aktivním aktérem karlovarské hudební scény, nejčastěji vystupuje se svým dlouholetým spoluhráčem klavíristou Rudou Přibilem. Nestor karlovarských jazzových saxofonistů Jaromír Šostok je též držitelem Ceny barona Schoenecka, kterou obdržel 17. 10. 2013 na Mezinárodním festivalu Jazzfest Karlovy Vary.

Jindřich Volf, Štěpán Podešt

 

 

Jaromír Šostok 

Narodil jsem se v roce 1933. Vyrůstal jsem v muzikantském prostředí, otec hrával na všechny žesťové nástroje a nechal mě v deseti letech učit na housle. Ne že by mě to příliš bavilo, ale později jsem zjistil, jaká to byla výborná průprava pro budoucí muzikantskou dráhu, přestože se hudba nikdy nestala mým hlavním povoláním. Po přestěhování s rodiči do Jáchymova a posléze do Ostrova, jsem přestoupil z bohumínského gymnázia na karlovarské. Vždy jsem toužil po saxofonu a teprve nyní mi otec koupil starší americký tenorsaxofon a později též altsaxofon. Na gymnaziu jsem založil studentský desetičlenný taneční orchestr "Blue Star". Naše pole působnosti zahrnovalo hlavně venkovské taneční zábavy. Už tenkrát jsem také hrával s několika velkými tanečními orchestry. Po maturitě v roce 1952 jsem začal studovat strojařinu v Plzni a začal hrát první altku s tanečním orchestrem mediků - naším repertoárem byly hlavně převzaté skladby orchestru Karla Vlacha, ale hráli jsme také skladby orchestrů Glen Millera, Harry Jamese, Count Basieho, Stan Kentona. Po návratu do Karlových Varů jsem se začal věnovat malým skupinám a díky baru Florentina v GH Pupp jsem mohl hrát konečně hudbu, která mě bavila. Kupodivu tenkrát se tančilo na swingovou muziku, což určitě pamatují pamětníci, kteří si jistě vzpomenou na Studio Club. K původním členům přibyli: Miloš Petr na lesní roh, Petr Eleder na barytonsax, Josef Jiskra na trombon. Obsazrní se po tragické smrti Milana Sklenáře postupně měnilo. Dvakrát jsem se pustil na profesionální dráhu. V období 1966-67 to bylo účinkování v kvintetu s programem "Kdo jste, Ljubo Hermanová" a v letech 1970-71 s Janem Spirou ve Finsku. Rád bych uvedl, že jsem měl tu čest si zahrát společně s tak vynikajícími muzikanty jako byli Karel Krautgartner, Luděk Hulan, Jan Hammer senior s Vlastou Průchovou, Jan Konopásek, Karel Velebný, Svatopluk Košvanec, Karel Růžička (otec i syn) a byly to vždy krásné zážitky. 

Youtube